June 2, 2014

TUTORIAL ORGANIZER PENSIL WARNA DARI FABRIK JEANS

Weekend projek yang berjaya saya siapkan iaitu organizer untuk pensil warna. Kotak pensil warna yang ada cepat sangat koyak.Kadang tu jumpa dekat bilik tidur, hall, atas kerusi dan jupa dapur. Geleng kepala sekejap bila tengok pensil warna bersepah merata-rata.Si kembar pula terlampau rajin buat tugas "5S" dibantu si adik lelakinya yang bertugas sebagai master mind. Saya jahit organizer ini supaya mereka berdua bersemangat sedikit untuk menyimpan semula pensil warna selepas diguna. Macam biasa watak utama dalam projek ini ialah fabrik jeans untuk poket dan lining bahagian luar.

Ukuran setiap fabrik ialah :
Fabrik Jeans,fabrik cotton,linning -10"x8"
Fabrik Jeans (untuk poket)-10"x5"
Bias tape,butang,elastic band(handle)



1.Hias fabrik jeans terlebih dahulu.Kemudian jahit lining pada fabrik jeans.


2.Jahit pula poket pada fabrik cotton. Pada bahagian poket untuk meletakkan pensil warna, jahit dari bawah ke atas berulang kali. Jarak antara satu sama lain ialah 1.5cm. Setelah siap, cantumkan kedua-dua fabrik jeans+cotton dan jahit semula.

3.Jahit handle di tepi fabrik di kedudukan tengah-tengah organizer. Terpulang pada citarasa individu. Kalau ingin menggunakan velcro pun tiada masalah. Jangan lupa butang. Jahit pada fabrik jeans sebaris dengan handle tadi.

4.Proses terakhir untuk kekemasan,jahit bias tape.

5.Misi selesai.Selamat mencuba. Happy sewing.

bahagian dalam
bahagian luar


 Psstt***Pensil warna dalam organizer tu ada yang panjang ada yang pendek hasil gabungan 3 pemilik .

No comments:

Post a Comment

Dialu-alukan untuk menghantar sebarang komen. Salah dan silap harap diperbetulkan dan sama-sama kita perbaiki.Semoga ilmu yang dikongsi diberkati.