January 16, 2014

CARA-CARA MENJAHIT BABY BIP(1)

Hampir berkulat blog ni. Hari ini saya nak post entry baby bip. Saya tau ramai yang tertanya-tanya takder baby tapi kenapa perlu jahit baby bip ni. Well, dunia jahitan tiada sempadan. Mana tau ada rezeki tahun depan dapat baby. Amin. Apa yang penting kerjasama. :) Selagi minat tu ada diri nie sentiasa meroyan nak menjahit. 

Layout bip letak pada seluar jeans dan pin. Gunakan pen untuk membuat garisan.Dah siap bolehlah digunting.

pinkan layout bip pada seluar jeans
Ulangi proses yang sama pada kain cotton untuk bahagian bawah.Jangan lupa potong secara terbalik.Muka mengadap muka. Pada bahagian kiri potong habis untuk sambungan kain Maaf, saya takder ukuran yang specific sebab saya potong ikut anggaran. Nanti senang saya bagitau ukuran bip yang saya buat.

fabrik cotton-belakang
Potong sedikit lagi kain jeans & cotton untuk dicantumkan pada bip.Cantuman kain ini sebenarnya untuk pelekat velcro.

Sebelum mula proses menjahit, saya hiaskan bip dengan motif bunga+renda. Supaya tak bosan. Apa kata kalau anda semua rajin jahitkan dengan motif aiskrim, kereta & kumbang. Sekarang kalau pergi kedai bunga macam-macam hiasan ada dijual. Standby RM je.

bahagian belakang kain jeans ada cantuman kain untuk pelekat velcro
Jahit sekeliling bip tadi secara muka mengadap muka. Jangan lupa tinggalkan sedikit 5cm tanpa berjahit. Setiap bahagian yang melengkung potong sedikit supaya nampak kemas apabila diterbalikkan.
 bahagian belakang kain cotton

5cm yang tidak dijahit


pelekat velcro
Potong pelekat velcro 4cm dan jahit di atas kain jeans dan lagi satu di bahagian fabrik cotton.
 
close up
baby bip yang sudah siap
Kalau anda perasan ada bekas pen pada tepi-tepi bip tu. :) Sebenarnya dah tersalah trace.Sepatutnya terbalikkan kain jeans tu dahulu.Tapi takper nanti kalau basuh mungkin boleh hilang. So, frens cubalah jahit baby bip ni. Misi kali ini selesai & berjaya.Mudah saja.Selamat menjahit.