May 16, 2014

TUTORIAL BEG SANDANG DARI FABRIK JEANS

Beg lagi.Jangan bosan tau.Projek beg kali ini dari kaki seluar jeans juga.Saya potong kedua-dua bahagian dan tetas untuk mendapatkan bidang yang lebih besar.Perlu sangat beg sandang ni sebab memudahkan saya untuk mengisi barang-barang keperluan 3orang anak saya di nursery seperti baju,seluar,minyak rambut, sikat, bedak, underwear dan macam-macam lagi . Selama ini, hanya guna beg sponsor ehsan dari pasaraya itupun kalau ada membeli. Tapi yang tak syoknya tak tahan lama dan cepat koyak. Jadi untuk kepuasan diri dan penjimatan hebat saya jahit mengikut citarasa saya.Saksikan.
 
ukuran fabrik cotton: 17"x4.5"
1.Pin fabrik cotton pada fabrik jeans dan jahit. Jarak untuk lekat fabrik cotton dari bawah ialah  4.5". Hias beg dengan bunga,riben,kain felt.

2helai fabrik jeans 17"x15"
2.Kemudian, pin bahagian tepi fabrik jeans dan jahit.

ukuran panjang segitiga-3"
 3.Jahit bucu fabrik jeans membentuk segitiga. Ulang jahit proses yang sama pada fabrik cotton.


4.Jahitkan poket dari seluar jeans pada bahagian dalam alas beg.


5.Terbalikkan fabrik jeans yang betul ke bahagian luar. Pasang zip pada bahagian paling atas fabrik jeans. Masukkan fabrik cotton kedalam fabrik jeans dan pin bahagian atasnya sebelum dijahit. Jangan lupa pin sekali dengan handle bag di kedudukan tengah. Jahit mengelilinginya.

 


6.Misi selesai. Happy sewing.

2 comments:

  1. Replies
    1. Thank cik Dalila. Kadang tu kita tidak terfikir untuk recycle sehabis mungkin barang2 yang tidak di pakai menjadi sesuatu yang berguna dan bermanfaat.

      Delete

Dialu-alukan untuk menghantar sebarang komen. Salah dan silap harap diperbetulkan dan sama-sama kita perbaiki.Semoga ilmu yang dikongsi diberkati.